“Ja era hora de portar una gran obra al nostre districte” ANNA CUATRECASAS, presidenta de l'Orfeó Atlàntida, presenta el 'Rèquiem de Cherubini' que els cantaires d'Hostafrancs interpretaran el 8 de juliol a l'església de Santa Maria de Sants

▼ Descarrega

“Ja era hora que l’Orfeó Atlàntida presentés una gran obra al nostre districte”. Ho ha dit la presidenta de l’entitat coral, Anna Cuatrecasas, en una entrevista a Ràdio Hostafrancs per presentar el concert que tindrà lloc diumenge 8 de juliol a les 19 h a l’església de Santa Maria de Sants. Serà l’estrena de l’última obra que l’Orfeó ha incorporat al seu repertori, el ‘Rèquiem en do menor’ de Luigi Cherubini.
Cuatrecasas explica que els cantaires han preparat aquesta peça durant més de mig any amb el director musical, Milén Panayótov. L’obra de Cherubini, dedicada a l’últim rei de França, Lluís XVI, no té solistes i consta de set moviments. “Això fa que el cor estigui participant tota l’estona durant 45 minuts i això és una mica esgotador”, explica la presidenta de l’Orfeó Atlàntida.

El ‘Rèquiem en do menor’ de Cherubini és una composició per a cor i orquestra però, en aquest concert a l’església de Santa Maria de Sants, l’Orfeó Atlàntida l’interpretarà acompanyat al piano per Josep Buforn, un músic que habitualment acompanya l’Orfeó Català.

El “Rèquiem” de Luigi Cherubini, que va ser compost el 1815 i estrenat el 21 de gener de 1817 a l’Abadia de Sant Denís de París en la memòria del rei Lluís XVI i per commemorar l’aniversari de la seva execució. Va tenir un gran èxit, tot i que també va ser polèmic per l’ús d’un cor mixt, fet que no va agradar a les autoritats religioses. La importància del Rèquiem en do menor del mestre italià es troba en el seu esperit de renovació dins del gènere de la música funerària: la seva grandiositat, que es fa especialment evident en el Dies Irae, que marcarà les pautes de la missa de difunts romàntica. La foscor de la instrumentació i l’absència de veus solistes formen una poderosa combinació que determina la sonoritat règia, ombrívola i introspectiva de l’obra.

En aquesta entrevista Anna Cuatrecasas destaca l’activitat del Cor Jove, que des del gener de 2017 està dirigida per Arnau Roura, que també es el director adjunt del cor gran, com a segon de Panayótov. La presidenta de l’entitat considera que la formació juvenil de l’Orfeó Atlàntida s’està consolidant com a relleu generacional.

La trajectòria de l’Orfeó sota la direcció de Milén Panayótov
L’Orfeó Atlàntida és una de les entitats corals més antigues de Catalunya, fundada l’any 1926 al barri barceloní d’Hostafrancs. Des de gener del 2005 el dirigeix el músic búlgar Milén P. Panayótov. Al llarg de la seva història, l’Orfeó Atlàntida ha anat evolucionant amb els temps, tant com a entitat com en el vessant musical. Ha viatjat a Alemanya, Hongria, França, Itàlia en nombroses ocasions per participar tant en intercanvis corals com en Festivals Internacionals.

Les darreres incorporacions destacades al repertori de l’Orfeó Atlàntida són: ‘Requiem for the living’ de Dan Forrest (2017), en la primera interpretació d’aquesta obra feta a Barcelona i també interpretat a França amb l’Orquestra del Conservatori de Perpinyà i el Choeur Osmose; ‘Te Deum’, de Johan Gottlieb Naumann i ‘Otce nas’, de Leos Janacek (2016) a l’Auditori de Barcelona amb motiu del 90 aniversari de l’Orfeó; ‘Antologia de la música catalana’ (2015), un repàs per la música d’autors catalans des del segle XIV fins a l’actualitat, interpretat a Barcelona i també en el Festival Internacional de Carpi (Itàlia); ‘Rússia’ (2014) concert dedicat a la música ortodoxa i a la música tradicional russa harmonitzada per D. Xostakóvitx, a la Biblioteca Nacional de Catalunya; ‘Missa de Glòria’ de Giaccomo Puccini (2011-2013-2014) a l’Auditori de Barcelona, acompanyats pel Cor Dyapason i l’Orquestra de Cambra de l’Empordà i dirigits pel mestre Valentí Miserachs, un dels més grans experts a nivell mundial en música sacra, especialment en l’obra de Puccini.

Escriu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.