Efecte Vilardell

Efecte Vilardell

També podríem dir-ne efecte Orquestra Di-Versiones, perquè és a partir del clima màgic que any rere any genera aquesta banda musical que sorgeix aquesta reflexió sobre els espais públics del nostre barri i sobre la inevitable necessitat de repensar la mobilitat, a Hostafrancs i a la ciutat en el seu conjunt.

Es preguntarà el lector com es poden extreure conclusions transcendents sobre el barri en mig d’un concert de Festa Major on centenars de persones canten i ballen a ritme de Karina, Abba o Camilo Sesto. La primera resposta és tan filosòfica com real, una tesi més que demostrada al llarg dels anys al carrer Vilardell o a la mateixa Creu Coberta. Ho hem pogut tornar a comprovar aquests dies de Festa Major: l’ocupació lúdica i cívica del carrer genera benestar i felicitat. Que ningú no dubti en la necessitat d’aplicar el valor FELICITAT quan es tracta de gestionar l’espai públic o de fer planejament urbanístic.

Un segon argument té una base estrictament científica: si fem que els carrers siguin més de les persones i menys dels cotxes, les ciutats contaminaran menys. Millorarà la salut de les persones i millorarà la salut -tan crítica ja- del Planeta. És un desafiament absolutament real a ulls de tothom, si deixem de banda algunes estupideses sublims com les que, aquí a Barcelona, hem sentit alguna vegada al regidor-bufó Josep Bou, del Partit Popular.

El repte de totes les ciutats del món, especialment en casos de trama urbana densa com és el cas d’Hostafrancs i de tot Barcelona, és fer compatible els dos conceptes anteriors -la felicitat (qualitat de vida) i la sostenibilitat (supervivència ecològica)- amb un tercer element imprescindible per al progrés de tota societat, l’activitat econòmica. És l’equació més difícil, però també és la que reclama una solució més urgent.

També aquí ens serveix com a referència el carrer Vilardell. Es tracta d’un punt del nostre barri cabdal per la logística del Mercat, via de connexió necessària amb eixos importants de la ciutat que garanteix l’abastiment de bens i de productes. Vilardell exerceix aquesta funció imprescindible per a Hostafrancs, de la mateixa manera que funciona perfectament, any rere any, com la plaça major cívica que no tenim.

La reforma feta en el seu dia al carrer Vilardell, amb eixamplament de les voreres i construcció de l’aparcament soterrani, va suposar un avenç important en l’ús veïnal diari d’aquest carrer. És pot pensar ara en anar més enllà? Podem imaginar el carrer Vilardell convertit en una rambla reservant, això sí, la funció logística que el Mercat d’Hostafrancs requereix? En el mandat passat ja es van plantejar algunes propostes en aquesta direcció. Serà bo que en el nou període municipal que acabem d’estrenar se’n reprengui el fil.

Hem d’assumir que el transit de vehicles privats s’ha de reduir substancialment i que l’espai públic urbà ha de ser, sobretot, per als ciutadans, per al transport públic, per als sistemes de mobilitat més lleugers i, també -molt important- per facilitar l’activitat d’empreses i comerços. El cotxe privat a l’interior de la ciutat i del barri ens l’hem d’estalviar tant com sigui possible.

La reflexió serveix pel al carrer Vilardell, però és igualment aplicable a altres vies del barri com Rector Triadó. Les experiències del carrer Consell de Cent i de la part alta del carrer Béjar, on la densitat de la circulació ha baixat notablement, ens mostrem el camí.

Naturalment que un canvi tan radical en la mobilitat com el que indefectiblement han d’afrontar Barcelona i totes les grans ciutats del món, suposa inconvenients i que no és fàcil ni còmode canviar uns hàbits molt arrelats. Però no hi ha una altra opció. La reducció de vehicles privats en circulació serà un dels grans assumptes dels propers anys i es traduirà en noves mesures de pacificació a Hostafrancs, a Barcelona i a qualsevol ciutat del món que vulgui actuar amb responsabilitat. Assumim-ho i, com diu el nou conseller de barri d’Hostafrancs, Jaume Gaixas, abordem-ho amb empatia i amb bona disposició a l’acord per totes les parts: Ajuntament, veïns, comerciants i entitats.

Redacció
Author: Redacció

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *