COM SERAN LA NOVA ESTACIÓ DE SANTS I ENTORNS
La plaça dels Països Catalans estarà envoltada de verd i recuperarà les fonts d’aigua

L'avantprojecte de la nova estació de Sants i entorns preveu una terminal ferroviària més gran, amb llum natural i oberta pels quatre cantons. S'eliminarà el 75% de trànsit de cotxes per la zona

NOTÍCIES
NOTÍCIES
La plaça dels Països Catalans estarà envoltada de verd i recuperarà les fonts d'aigua
/
Imatge virtual de com serà la plaça dels Països Catalans amb l’estació de Sants reformada | Imatge: Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana

ÀUDIO | ESCOLTA LA NOTÍCIA

play_circle_filled
pause_circle_filled
Ràdio Hostafrancs | Notícies
volume_down
volume_up
volume_off

L’estació de Sants viurà una transformació integral en els propers anys i amb ella el seu entorn. L’avantprojecte que han consensuat Adif, organisme depenent del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, i l’Ajuntament de Barcelona dibuixa un tros de ciutat totalment renovat, on conflueixen espais públics de referència per als barris d’Hostafrancs i de Sants com la plaça dels Països Catalans, el parc de l’Espanya Industrial, la plaça de Joan Peiró i el carrer de Viriat. Adif preveu una transformació en sis anys que es farà en dues fases: la primera començarà el 2023 i s’allargarà fins al 2026. En aquesta primera fase, per tant, en un horitzó de tres anys, està previst que entri una remodelació integral de la plaça dels Països Catalans, un dels espais més deteriorats d’Hostafrancs i de Sants.

L’avantprojecte l’han presentat aquest divendres 16 de setembre en una carpa instal·lada a l’esplanada de l’estació de Sants, amb participació de la ministra de Transports, Raquel Sánchez, i de l’alcaldessa de Barcelona Ada Colau. L’alcaldessa ha dit que l’avanprojecte dona resposta a un “deute històric” amb el veïnat dels barris de l’entorn de l’estació.

L’avantprojecte ha estat consensuat amb representants veïnals de Sants i d’Hostafrancs, en un procés que s’ha allargat durant mesos. Dibuixa la plaça dels Països Catalans com un espai envoltat de verd. Al seu voltant el trànsit rodat de vehicles privats estarà molt limitat. Desapareixerà totalment la circulació actual pel costat muntanya de l’estació. El trànsit es canalitzarà només pel costat mar, per davant del Nobu Hotel i tocant al Parc de l’Espanya Industrial. Però hi haurà menys trànsit del que hi ha actualment al voltant de l’estació, perque només hi quedarà un carril en cada sentit de circulació més un carril destinat al transport públic. L’Ajuntament calcula que el trànsit a la zona es reduirà en un 75%.

Com serà la nova plaça dels Països Catalans

La plaça dels Països Catalans serà un espai, que a diferència de la situació actual, tindrà verd al seu voltant. Es mantindrà l’espai dedicat als patinadors i es recuperarà part dels elements originals, que van fer que guanyés un premi FAD d’Arquitectura l’any 1983, com les fonts d’aigua. La intenció, però, és que deixi de ser la plaça dura actual per convertir-se en un espai d’estada agradable amb una zona de jocs infantils.

Un dels factors que ha influït en el gran deteriorament de la plaça dels Països Catalans i de la resta d’espais de l’entorn de l’estació de Sants és que el fet que els terrenys no són del domini de l’Ajuntament de Barcelona sinó que pertanyen a Adif. Ràdio Hostafrancs ha preguntat a la ministra Raquel Sánchez si aquesta situació podria canviar i titular de Transports del govern espanyol es remet al que es determini en els convenis que haurà de signar a partir d’ara el Ministeri amb la Generalitat i amb l’Ajuntament.

En la segona fase del projecte, a partir de 2026, s’urbanitzarà la plaça de Joan Peiró, i quedarà soterrada la circulació dels taxis. També es crearà el Bosc Viriat, una zona d’arbres al carrer del mateix nom. Això serà quan l’estació d’autobusos actual es pugui traslladar a la plaça d’Espanya.

Com serà la nova estació de Sants

L’estació de Sants es convertirà en un edifici integrat amb l’entorn i de fàcil accés per als usuaris. Estarà obert pels quatre costats i prioritzarà l’accés per als vianants. En la segona fase, a més, s’urbanitzarà la plaça de Joan Peiró, i quedarà soterrada la circulació dels taxis.

El vestibul de la nova estació rebrà llum natural que es filtrarà a través de la coberta i també de les façanes, que seran obertes i transparents. Es crearà un nou vestíbul per accedir al metro i hi haurà quatre sales per als viatgers, dues per a l’alta velocitat i dues per a Rodalies. L’estació, a més, disposarà d’una ludoteca pública (prevista en la primera fase del projecte) i un espai per a actes culturals. L’avantprojecte també inclou una nova coberta a sobre de l’estació on s’ubicaran oficines, espais de coworking, establiments de restauració i botigues. Precisament, en aquesta coberta es dedicaran 14.000 m2 a la instal·lació de plaques fotovoltaiques.

En nom de les entitats que han participat en el procés de debat previ a l’elaboració del projecte, Lucía Reina, representant de l’eix comercial Sants Establiments Units i Josep Maria Domingo, del Centre Social de Sants, es mostren satisfets amb l’avantprojecte que, segons han dit, s’adapta a les necessitats dels eixos comercials dels barris de l’entorn i a les reividicacions del veïnat. De tota manera, el verterà Domingo, del Centre Social de Sants, ha volgut deixar constància de la tradicional desconfiança que ha generat sempre, en aquest assumpte, l’administració de l’Estat.

Les primeres obres, a finals de 2023

Les obres no començaran fins a finals del 2023 i es preveu que la primera fase duri tres anys. De moment hi ha previstes deu actuacions fins al 2026, que incluen:

  • Remodelar les andanes de Rodalies i d’alta velocitat i les noves sales d’embarcament del vestíbul que permetran accedir a aquestes andanes; l’espai ferroviari es duplicarà fins als 36.000 metres quadrats.
  • Fer dues noves entrades a l’estació, que disposarà de 4 accessos, a nord, sud, est i oest.
  • Retirada del trànsit a la banda de muntanya, per on ja no hi circularan vehicles.
  • Remodelació total de la plaça dels Països Catalans, que es connectarà amb l’actual estació i es convertirà, també, en un gran espai de passeig i joc.

Per a més endavant, en una segona fase, queden les actuacions que afecten la coberta, on s’hi instal·laran plaques fotovoltaiques per a l’autoconsum amb energies renovables, entre d’altres projectes.

Imatge virtual de la futura estació de Sants | Imatge: Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana
Imatge virtual de la futura estació de Sants | Imatge: Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana
Raquel Sánchez, ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, durant la presentació de l’avantprojecte de remodelació de l’estació de Sants i entorns | Foto: Ràdio Hostafrancs
Ada Colau, alcaldessa de Barcelona, en l’acte de presentació de la reforma de l’estació de Sants i entorns | Foto: Ràdio Hostafrancs


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

Articles relacionats

WP Radio
WP Radio
OFFLINE LIVE